samsung-smart-tv-smarthub-1O tym, jak bardzo aplikacje TV są trendy i jak duże są perspektywy ich rozwoju, można się było przekonać na zakończonej w środę, 13 marca, konferencji Aplikacje TV.

„To już 4. edycja konferencji Aplikacje TV. Zainteresowanie nie maleje – rynek Smart TV w Polsce bardzo prężnie się rozwija, co pokazuje ilość obecnie dostępnych aplikacji” – powiedziała nam organizująca ją Brygida Grölich.

Dzięki platformom Smart TV zatarła się granica między Internetem a telewizją, a ekspansja aplikacji na urządzenia mobilne zmieniła sposób odbioru nadawanego kontentu. Z wypowiedzi wielu uczestników konferencji wynikało, że ten rok będzie należał do Smart TV, a liczba oferowanych przez nie funkcjonalności znacznie się zwiększy.

Telewizory nie tylko będą coraz bardziej „inteligentne”, ale zaczną też personalizować treści, żeby zaproponować widzowi ofertę jak najbardziej odpowiadającą jego oczekiwaniom. Samsung, lider Smart TV na naszym rynku, proponuje rozwiązanie, w którym po włączeniu telewizora nie pojawiałby się tradycyjny ekran tv, ale ekran z zawartością dobraną pod kątem naszych upodobań, ułożoną na podstawie analizy tego, co najczęściej wybieramy. Tradycyjny przekaz telewizji linearnej byłby dostępny na takim ekranie w jednym z okien. Resztę stanowiłyby aplikacje z konkretnymi treściami. Telewizor sam przygotowałby dla nas to, co lubimy oglądać!

Platformy Smart TV przekształciły telewizory w wielofunkcyjne urządzenia, mogące zaspokoić różnorakie potrzeby odbiorców. Posiadanie w domu „inteligentnego telewizora”, który dzięki odpowiednim aplikacjom nie tylko może służyć za centrum rozrywki, ale też pomóc w sterowaniu domowymi urządzeniami, albo, jak kiosk, zapewnić dostęp do wybranych tytułów prasowych nikogo już dziś nie dziwi. Co znajdziemy w takim telewizorze?

Okazuje się, że zintegrowany system zarządzania domowymi urządzeniami można kontrolować nie tylko za pomocą specjalnego panelu dotykowego. Jedna z firm zajmujących się systemami automatyki domowej postanowiła przenieść te rozwiązania na platformę Smart TV. Dzięki temu nie ruszając się z kanapy moglibyśmy regulować temperaturę, czy sterować oświetleniem.

Wśród prezentowanych na konferencji aplikacji znalazła się też RMF ON. To serwis ponad 90 stacji oferujących różne gatunki muzyki, nawet japoński pop. Okazuje się, że coraz więcej ludzi słucha radia… przez odbiornik tv. W związku z tym „radio powinno być w telewizji”, przekonywał Krzysztof Nepelski z RMF. Ale RMF ON to nie tylko przeboje. Tygodniowo przygotowuje ponad 60 premierowych materiałów video: wywiady, zapowiedzi. Jak widać radio nauczyło się również operować obrazem.

Aplikacje mogą służyć do gry lub nauki. Niektóre oferują kursy języka angielskiego dla dzieci, pomagają maluchom poznawać polski alfabet i podstawy matematyki. Na platformy Smart TV zawitała też prasa. Być może dla wydawców okaże się to początkiem nowego sposobu dystrybucji?

Materiały oferują serwisy VOD. Ich przedstawiciele – Tomasz Plata (TVN Player), Albert Szybiński (ipla), Arkadiusz Świerczewski (iplex), Bartłomiej Wichniarz (TVP) – z zadowoleniem prezentowali tendencje wzrostowe swoich serwisów i możliwości poszerzania grona odbiorców, dzięki aplikacjom obecnym również w Smart TV.

TVN Player wprowadził do oferty serial zrealizowany wyłącznie na potrzeby Internetu. Nadawana od dwóch tygodni „Julia2”, kontynuacja znanej z TVN „Julii”, cieszy się powodzeniem. Trzy pierwsze odcinki wyświetlono 500 tysięcy razy. Już niedługo TVN Player trafi również do telewizorów Philipsa.

Ipla zawarła umowę z wchodzącym na polski rynek globalnym dostawcą rozwiązań dla Smart Tv, firmą NetRange. Dzięki temu jako pierwsza polska aplikacja zostanie udostępniona w ofercie nowego partnera, trafiając na telewizory Smart Tv m.in.: Sharp, Ikea, Thomson. Do 30-35 ma się zwiększyć ilość obecnych w ipli kanałów. Kolejne stacje tematyczne mają się pojawić już w kwietniu.

Jak widać w bibliotekach Smart TV znajduje się pokaźna ilość aplikacji, pozwalających na korzystanie z różnorodnych treści. Ponad 6,5 tysiąca pozycji w ofercie TVN Playera, 40 tysięcy w ipli, 3 tysiące filmów na iplexie, a do tego około 200 tysięcy materiałów od TVP to kontent dostarczany tylko przez największych graczy. Wybór jest coraz bogatszy, a jak twierdzą eksperci, sektor rozwija się coraz dynamiczniej.

Przyszłość stawia jednak przed Smart TV pewne wyzwania. Chcąc w pełni zadowolić odbiorców należałoby przyspieszyć sposób docierania do aplikacji. Ważną sprawą jest stabilność działania platform, żeby z wszystkiego, co się na nich znajduje, można było korzystać bez zakłóceń. A dla przesyłania takiej ilości treści niezwykle istotny staje się rozwój szybkiego Internetu. I wreszcie kwestia kompatybilności samego sprzętu. Nie wszystkie wcześniejsze modele Smart TV pozwalają na update i dołączanie nowszych, oferowanych obecnie rozwiązań. Smart TV może pełnić różne funkcje, a my spędzać z nim coraz więcej czasu. Kto wie, czy z powodu swojej wszechstronności nie stanie się najlepszym przyjacielem człowieka? Tym bardziej, że możemy również „porozumiewać się” z nim słowem lub gestem…