Czymś naturalnym będzie sterowanie telewizorem za pośrednictwem głosu i gestów. W telewizorze można mieć swojego trenera fitness czy jogi. Lada moment powinny pojawić się aplikacje reklamowe – o barwnym świecie aplikacji specjalnie dla „Tv lidera” mówi Brygida Grölich, organizatorka konferencji Aplikacje.TV, która 13 marca br. odbędzie się w Warszawie

 

Kiedy i dlaczego zainteresowała się pani na tyle głęboko aplikacjami TV, że zdecydowała się pani na zorganizowanie konferencji na ten temat?
Nowinkami elektronicznymi interesuję się do zawsze. Kiedy dowiedziałam się o możliwościach, jakie dają nowe telewizory, i że w Polsce rozpoczęły się już prace nad pierwszymi aplikacjami, postanowiłam bardziej się zaangażować w ten temat. Wymagało to dużo pracy, nawiązywania kontaktów, dopytywania o szczegóły, ale udało się i we wrześniu 2011 roku zorganizowałam pierwszą konferencję o Smart TV. Aplikacji było niewiele, bo tylko Ipla, Iplex, vod.tvp.pl i wp.tv i to na bardzo ograniczonej liczbie platform, ale było już o czym rozmawiać. Można było snuć plany na przyszłość i zapoznać się z możliwościami jakie daje Smart TV.
Okazało się, że ta konferencja i kolejne edycje stały się miejscem nie tylko na zdobywanie wiedzy i dyskusje o aplikacjach, ale również miejscem dającym możliwość spotkania w jednej sali prawie wszystkich ludzi związanych z tematem Smart TV w Polsce.

13 marca odbędzie się czwarta edycja Aplikacji TV. Czy wraz z upływem czasu zainteresowanie tematem wrosło w sposób znaczący?
Rzeczywiście to już 4. edycja konferencji Aplikacje TV. Zainteresowanie nie maleje – rynek Smart TV w Polsce bardzo prężnie się rozwija, co pokazuje ilość obecnie dostępnych aplikacji. Na 2013 zapowiedziane są premiery wielu nowych oraz rozszerzenie zasięgu na nowe platformy Smart TV, już istniejących. Część producentów sprzętu RTV dostrzegła, że jest zapotrzebowanie na rynku na produkty z platformami Smart TV i tworzy takie platformy. Z kolei jak już jest Smart TV w telewizorze lub STB, to trzeba zadbać o to, aby były na niej ciekawe aplikacje. Dlatego jest duży ruch w tej branży. Chciałam zwrócić uwagę, że takie aplikacje jak tvn player czy ipla są bardzo popularne nie tylko w Polsce, ale i w całej Europie! To pokazuje, że nie odstajemy od innych krajów, a wręcz przeciwnie – niebawem możemy być w czołówce.
Producenci telewizorów wyposażają je w coraz więcej aplikacji. Które z nich zainteresowały panią ostatnio w sposób szczególny?
Interesują mnie najbardziej te aplikacje, które w ciekawy sposób przełamują dotychczasowe podejście do tematu Smart TV. Przykładem takich aplikacji może być „BBC” lub „Fashion TV”. Korzystając z tych aplikacji zaciera się granica pomiędzy telewizją linearną i usługą wideo na żądanie. Smart TV już dziś umożliwia nam eksperymentowanie z tym w jaki sposób właściciel treści udostępni je swoim widzom.
Istnieje lider rynkowy na tym polu czy raczej pomiędzy producentami Smart TV siły rozłożyły się po równo?
Patrząc na liczby i wszelkie zestawienia nie da się ukryć, że firma Samsung wyprzedziła bardzo innych producentów telewizorów w rozwoju swojej platformy Smart TV. Zadbała o dużą ilość aplikacji dostępnych dla widzów, oraz ciekawe rozwiązania jak nawigacja głosem bądź ruchem. Do tego bardzo mocne kampanie reklamowe informujące o tym, jak fajną rzeczą jest telewizor Samsung ze Smart TV.
Niemniej inni producenci telewizorów już się ocknęli i gonią lidera. Panasonic w telewizorach na 2013 rok zaprezentuje ciekawe rozwiązania, również rozpoznawanie twarzy i głosu. Do tego personalizacja i system rekomendacji. Te ostatnie planowane są też w innych telewizorach (np. Philips). Myślę, że rekomendacje, jeśli będą dobrze oprogramowane, mogą spotkać się z dużym zainteresowaniem ze strony użytkowników. Do tego jeszcze „wypasione” piloty z żyroskopem, będące jakby wskaźnikiem czy wręcz kontrolerem podobnym do tych z konsol TV. W najbliższym czasie możemy się spodziewać wielu nowych aplikacji na innych telewizorach, chociaż Samsung wysoko podniósł sam sobie poprzeczkę, myślę że też parę nowych aplikacji w tym roku dołoży.
Smart TV oferuje coraz więcej coraz ciekawszych rozwiązań. Wiadomo w ilu procentach naprawdę wykorzystują to bogactwo techniczne posiadacze takich odbiorników?
T0 pytanie najlepiej byłoby skierować bezpośrednio do firmy Samsung. Takimi liczbami dysponują obecnie producenci telewizorów i raczej nie są skłonni do dzielenia się nimi z rynkiem, ze względu na bardzo dużą konkurencję. Z moich obserwacji wynika, że jest sporo osób które słyszało o Smart TV, ale stojąc w sklepie z telewizorami zazwyczaj mają wielki problem z wybraniem telewizora. W większości przypadków wybierając telewizor opierają się na zaufaniu do tego, co mówi sprzedawca w sklepie RTV. Te osoby dopiero w domu, po podłączeniu telewizora do Internetu odkrywają jakim potencjałem dysponuje nowe urządzenie. Większość osób jest mile zaskoczona nowymi możliwościami jakie daje telewizor Smart TV podłączony do Internetu.
Warto tu zaznaczyć, że nowe funkcjonalności takie jak sterowanie głosem, gestami mogą być dostępne w aplikacji telewizyjnej po jej odpowiednim dostosowaniu do nowych rozwiązań technologicznych, które były niedostępne na etapie powstawania danej aplikacji tv. Nie zapominajmy też, że rośnie nam kolejne – młode pokolenie, które urodziło się w czasach powszechnie dostępnej kolorowej telewizji oraz dostępie do Internetu. Ci najmłodsi, wychowani na pełnej interakcji znanej im z Internetu oczekują tych samych możliwości, funkcjonalności od innych urządzeń z ekranem, w tym również od telewizora.
Jednym z tematów ubiegłorocznej konferencji były platformy Smart TV w urządzeniach typu Set-Top-Box. Jaka jest dynamika rozwoju tego sektora?
Z przyjemnością muszę powiedzieć, że duża. Z tego co się orientuję, już nie tylko duzi gracze typu platforma n, Cyfra+, Netia czy Polsat Cyfrowy pracują nad rozwojem Smart TV. Jest to obecnie poszukiwana przez abonentów wartość dodana do kablówek, więc zaczęły się pojawiać na rynku oferty przygotowywane przez samych producentów/dostawców STB. Dość znana jest już platforma Smart TV – TiViK przygotowana przez firmę EVIO. Z kolei możliwości jakie ofertują STB firmy TechniSat pozwalają na bazie ISIO oraz HbbTV zbudowanie przez operatora telewizji kablowej własnych usług zbliżonych funkcjonalnie do platform Smart TV producentów telewizorów. Myślę, że właśnie 2013 rok będzie charakteryzował się wysypem urządzeń STB, które będziemy mogli podłączyć do Internetu i korzystać z ciekawych usług OTT w ramach Smart TV lub telewizji hybrydowej HbbTV.
Jednak telewizyjne usługi interaktywne to nie tylko domena wielkich sieci telewizyjnych – z powodzeniem można je realizować na naprawdę lokalnym poziomie. Projekt: Lokalni Dostawcy Usług w Interaktywnej Telewizji Cyfrowej pokazuje, jak z takich usług mogą korzystać małe i mikrofirmy, wymieniając informacje z lokalną społecznością za pomocą osiedlowej telewizji kablowej. Odbiorcy, wykorzystując swój telewizor/STB, będą mogli np. zamawiać usługi u fryzjera za rogiem, kupić pizzę czy też umówić się na naprawę samochodu. Czyż nie otwiera się całkiem nowa perspektywa do wykorzystania Smart TV?
Czy w tym roku możemy się spodziewać wielu nowości w Smart TV?
Już dziś, na podstawie tego co dotychczas zaprezentowali producenci TV w styczniu podczas CES w Las Vegas można powiedzieć, że sporo będzie się działo w tym roku w Smart TV. Do najciekawszych można zaliczyć dołączenie firm Panasonic oraz TechniSat do Smart TV Alliance. Część z producentów zdecydowała się na rozwój technologii związanych ze sterowaniem telewizorem przez widzów. Pojawią się nowe piloty TV, czymś naturalnym będzie sterowanie telewizorem za pośrednictwem głosu i gestów.
Planowane są też rozbudowane funkcje rekomendacji (aplikacji, seriali, filmów). Powstaje coraz więcej aplikacji nie tylko VOD, ale również skierowane do osób z różnymi zainteresowaniami. Czasopisma zaczynają się też przenosić na duży ekran, powstają aplikacje dla dzieci, zarówno do nauki jak i do zabawy. W telewizorze można mieć też swojego trenera fitness czy jogi. Lada moment powinny pojawić się aplikacje reklamowe wykonane na zlecenie producentów np. samochodów czy kosmetyków.
Na tegorocznej konferencji będzie również mowa o Smart AGD i Smart Home. Brzmi intrygująco. Proszę uchylić rąbka tajemnicy i podać kilka przykładów.
Też myślę, że brzmi intrygująco (uśmiecha się). Smart AGD to po części coś z czym mieliśmy do czynienia niedawno w reklamie piekarników Amica. Te najnowsze modele mają duże wyświetlacze a w nich dostęp do aplikacji. W reklamie była mowa o aplikacji z przepisami kucharskimi. Ale nic nie stoi na przeszkodzie, aby były tam też inne aplikacje i to nie tylko takie, które pomagają gotować. A to dopiero początek. Firmy Samsung i LG mają w swojej ofercie Smart AGD, czyli takie sprzęty domowe, które komunikują się między sobą i z poziomu aplikacji na telewizorze można np. analizować zużycie prądu lodówki czy pralki. Jesteśmy już krok od tego, że będzie można zarządzać całym sprzętem domowym nie ruszając się z sofy.
W ubiegłym roku odbyły się dwie konferencje Aplikacje TV: wiosną i jesienią? Czy podobnie będzie w tym roku?
Tak. Ze względu na dużą dynamikę rozwoju Smart TV, będziemy się trzymać cyklu półrocznego dla konferencji o aplikacjach telewizyjnych. Przy czym na wiosennych edycjach będziemy się koncentrować na nowościach producentów telewizorów na dany rok, a jesienią na Smart TV w innych urządzeniach niż TV (STB, konsole).
Oprócz konferencji o Smart TV organizujemy jeszcze konferencje o telewizji hybrydowej – HbbTV Summit Poland. Najbliższa odbędzie się 18 czerwca tego roku.