„Zarabianie na życie już nie
wystarcza. Praca musi także
dawać nam czas na życie.”

Drodzy Czytelnicy!
Przed Państwem specjalne wydanie „TV Lidera” w którym staramy się nie tylko informować o tym, co dzieje się w mediach, ale również inspirować do ciekawych rozmów, zwłaszcza podczas nadchodzących wydarzeń branżowych.

Ponad 4 mln widzów w Wielkanocny Poniedziałek obejrzało świąteczne wydanie teleturnieju „Milionerzy” w TVN. To wynik o jakim nadawcy śnią nocami i praktycznie nieosiągalny na naszym rynku TV (z wyjątkiem wydarzeń sportowych i kilku seriali). Program radzi sobie świetnie od momentu powrotu na nasze ekrany po długiej przerwie. To nie jedyny taki przypadek w ostatnim czasie. W ubiegłym roku, z sukcesem, na ekrany TVP2 powrócił show „Kocham Cię, Polsko”. Skąd bierze się popularność teleturniejów? W specjalnym raporcie rozmawiamy m.in. o fenomenie tych formatów. Spektakularny sukces „Milionerów” pokazuje, że nawet stare programy mogą wrócić na szklane ekrany z powodzeniem.

Ważnym segmentem rynku kanałów tematycznych są stacje muzyczne, które odrodziły się po wielu latach problemów. Dzięki temu w ofercie polskich nadawców znajdziemy wąsko wyspecjalizowane kanały prezentujące różne gatunki, od hip hopu po muzykę chrześcijańską. Jednak pierwsze skrzypce wśród widzów wciąż gra disco polo. Gatunek ten nigdy wcześniej nie był tak eksploatowany (i to z powodzeniem) przez taką liczbę nadawców. Po szczegóły odsyłam do naszego raportu.

Skoro o gustach i guścikach się nie dyskutuje, to poprosiliśmy ekspertów medialnych, by pochylili się nad receptą na efektywne budowanie pasma o największej oglądalności. Mam nadzieję, że ich doświadczenie, wiedza i obserwacje pozwolą wielu osobom spojrzeć na nowo na sztukę układania prime time.

Jak bumerang od wielu lat wraca temat finansowania mediów publicznych i piszemy o tym non stop. Projekt nowej ustawy abonamentowej wzbudził duży protest środowiska kablooperatorskiego, bowiem nakłada on spore obowiązki na innych uczestników rynku. W tej sprawie na naszych łamach zabiera głos Jerzy Straszewski, Prezes PIKE. Jak się okazuje, branża mówiąc dyplomatycznie, nie jest zachwycona nowymi pomysłami. W procesie konsultacji społecznych nowej ustawy abonamentowej udział wzięły 33 instytucje, które zgłosiły łącznie 279 uwag i zastrzeżeń. To wszystko wskazuje, że ustawa wyczekiwana przez media publiczne od wielu lat, wcale nie została dobrze przyjęta przez branżę. Wielu uczestników rynku opowiada się bowiem za rozwiązaniem systemowym, powszechnym i bazującym na publicznych rejestrach danych, a tak w tym przypadku nie jest. My dokładamy do tej dyskusji analizę innych rynków, z norweskim na czele, opracowaną specjalnie dla „TV Lidera” przez Sławomira Rogowskiego, byłego Członka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Jeszcze więcej znaków zapytania przynosi zapowiedź repolonizacji mediów (tudzież przez część posłów zapowiadana jako ustawa o koncentracji mediów). Wciąż są to tylko mgliste zapowiedzi różnych środowisk parlamentarnych i w chwili oddawania numeru do druku, nasza wiedza oparta jest głównie o mało konkretne wypowiedzi. Mogę jednak śmiało przypuszczać, że dyskusja na temat tej ustawy wywoła jeszcze większe emocje w branży.

A skoro jesteśmy w kręgu pytań, warto sobie zadać pytanie o receptę na sukces serwisu informacyjnego tworzonego przez lokalnych nadawców. Niby wszystko na ten temat wiemy, a jak jest w praktyce? Czy polityka jest częstym gościem w lokalnych informacjach? I czy można tworzyć ciekawy serwis w dobie mediów społecznościowych? A może są ciekawe przykłady ich wykorzystywania przez lokalne telewizje? Zapraszam do zapoznania się z raportem na ten temat.

W naszym numerze polecamy również tekst o wiosennych propozycjach portali internetowych, które produkują coraz więcej kontentu video i stanowią coraz większą konkurencję dla stacji TV. W tym numerze piszemy również o wspieraniu nowego kierunku kształcenia młodych osób przez Elsat i Sileman. Dużo się mówi o potrzebie kształcenia przyszłych kadr, a rzadko wdraża się słowa w czyny. Trzymamy kciuki za ciekawy projekt i liczymy, że znajdą się naśladowcy.

Praca w mediach i biznesie doprowadza nas do tego, że zapominamy granicy miedzy życiem towarzyskim, rodzinnym, naszym hobby. I tu kłania się motto, że zarabianie pieniędzy i fascynująca praca już nie wystarcza. Trzeba znaleźć czas na normalne, przyjemne życie. Einstein ciężko pracował, ale ten wielki człowiek umiał odnawiać i regenerować swoje siły i tworzyć indywidualną przestrzeń życiową. Uwielbiał grać na skrzypcach, żeglować własną łodzią lub pływać  kajakiem na rzece niedaleko Uniwersytetu Princeton. Wszyscy wiedzą, że ciężko pracował, ale też bardzo serio traktował swoje życie prywatne. Zajmował się wieloma pracami domowymi i chętnie spacerował boso po uniwersyteckich trawnikach. Te wszystkie zajęcia były dla niego równie cenne jak i jego fantastyczne wynalazki. Warto sobie zadać pytanie czy my wciągu dnia, tygodnia potrafimy naszą naturę pracoholika i adrenalinę medialną zamienić na coś co nas naprawdę cieszy i relaksuje. Bez tego życie nie ma sensu. Wcześniej czy później kończymy chorobą, depresją, rozłamem rodziny a tak naprawdę utratą wszystkiego. Czego Wam i sobie kochani Czytelnicy NIE ŻYCZĘ.

A za chwilę konferencja PIKE spotkajmy się w Sopocie 22-24 maja, przywieźmy ze sobą dobry humor i uśmiech na twarzy oraz dużo energii do dyskusji na temat naszej branży.

Redaktor Naczelny
Ewa Bryćko-Andruszczyszyn

W numerze:

Internet wyrósł na wolności, ale dbajmy też o zasady uczciwej konkurencji
Rozmowa z Witoldem Kołodziejskim, Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o bieżących działaniach KRRiT – str. 06

Pytanie numeru
Dlaczego stacje TV rzadko sięgają po vlogerów i YouTuberów?
Łukasz Więckowski, Wiktor Orzeł, Michał Brański, Barbara Bilińska, Łukasz Wołek, Anna Dziedzic, Grzegorz Wiejak – str. 08

W oczekiwaniu na sukces. Nowe stacje w Naziemnej Telewizji Cyfrowej
Walka o widzów dopiero się rozpoczęła
Ewa Michalska, Wojciech Pawlak, Ewa Lampart, Krzysztof Koczorowski – str. 12

Raport: Kanały kulturalne
Marysabelle Cote, Mateusz Matyszkowicz – str. 20

Raport: Zmiany na rynku
Odcinamy się od wiejskiego i rolniczego wizerunku stacji
Rozmowa z Michałem Winnickim o zmianach w kanale TVR – str. 24

Czy nowy gracz może namieszać na rynku?
Biuro Reklamy TVP wchodzi do gry
Wojciech Kowalczyk, Izabela Albrychiewicz, Bartosz Zientek, Mateusz Czaplicki – str. 30

Badanie: TVN z najciekawszą ofertą w sieci
TVN jak w poprzednim roku plasuje się na czele listy – str. 34

Serialowy zawrót głowy
Serialowy 2017 rok zapowiada się bardzo atrakcyjnie – str. 36

Co widać?
Informacje ze świata kablooperatorów – str. 40

Jedno pytanie
Co znajdzie się w programie kolejnej edycji Konferencji PIKE?
Jerzy Straszewski, Prezes PIKE  – str. 41

Badanie: Polsat, gole i miłości
Rok 2016 to czas sukcesów – str. 42

Konferencja HbbTV – str. 46

Faktograf
…czyli co w mediach piszczy – str. 47

Pobierz już dziś nasz miesięcznik w wersji elektronicznej (pdf) w cenie 9,90 zł. (w tym 8% VAT). Aby uzyskać dostęp do bieżącego numeru, kliknij przycisk „Kup teraz”.

Dodaj do koszyka

Formularz zamówienia

NazwaPrzelew
Dostęp do 2017 03-049.90 zł
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Możesz również zamówić wersję papierową kontaktując się z naszą redakcją (KONTAKT). Koszt magazynu w wersji tradycyjnej to 14,00 zł. (w tym 8% VAT).