„Jest gorsze zło od braku jedności.
A jest nim jedność w błędzie.”

Drodzy Czytelnicy!
Nowy Rok przyniósł nowe otwarcie i plany dla wielu podmiotów działających na szeroko rozumianym rynku medialnym. Kolejny rok to okres nowych wyzwań dla mediów, problemów, trosk, ale też i sukcesów. Rozwój cyfrowego świata oraz zmieniające się zapotrzebowania odbiorców, powoduje, że nie stoimy w miejscu. Wielkim wyzwaniem dla uczestników rynku jest Internet, który tylko na przestrzeni ostatnich kilku lat zmienił oblicze nie tylko samych mediów, ale choćby i informacji. Nigdy wcześniej nie mieliśmy dostępu do tak szybkich i różnorodnych informacji. Niesie to jednak sporo zagrożeń nie tylko dla samych odbiorców, ale i mediów. Wiele wydarzeń z ostatnich tygodni uświadamia nam, jak jednak ważne są media i profesjonalne dziennikarstwo. Bo Internet mimo wielu możliwości, daje również  wiele powodów, by rozmawiać, np. o etyce i potrzebie profesjonalizacji zawodu dziennikarza i samych mediów. Bo chociaż wolność w sieci jest niezagrożona, to problemem jest odpowiednie korzystanie z niej. „Uważam, że domeną Internetu jest wolność. Jednak szanujmy zasady rynku. Interesy twórców powinny być chronione – mówi na naszych łamach Witold Kołodziejski, Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Jak widać, problematyka Internetu jest dość szeroka i obejmuje nie tylko przepływ informacji, ale wiele aspektów, w tym stwarzający wielu problemów podmiotom medialnym.

Niczym mantra, powraca temat regulacji finansowania mediów publicznych. Rządzący po raz kolejny chcą rozwiązać problem, i rozważają wiele możliwości, np. ściąganie należności z PiT-em, uszczelnienie ściągalności dotychczasowej formy abonamentu, czy powrotu do rozmów na temat ściągalności opłaty razem z rachunkiem za prąd itd. Jak jednak podkreśla Kołodziejski, najlepszy sposób będzie ten, który po prostu wejdzie w życie. To pokazuje jak bardzo zmęczeni jesteśmy już dyskusją na ten temat, bo sprawa ciągnie się tak naprawdę od lat 90. I na razie nie widać światełka w tunelu.

„Kultura jest tym, co sprawiło, że człowiek stał się czymś innym niż tylko przypadkowym wydarzeniem w przyrodzie” – napisał francuski pisarz, André Malraux. I my na łamach „TV Lidera” sprawdzamy, ile tej kultury pozostało w telewizji. Wyniki naszego raportu nie są zaskakujące. Na naszym rynku funkcjonuje aż jeden kanał kulturalny (!), który w dodatku nie może w pełni rozwinąć skrzydeł, bo kultura przecież kosztuje. Wciąż brakuje na naszym rynku ciekawych programów o sztuce, muzyce, teatrze, relacji z ważnych wydarzeń kulturalnych oraz szerokiej edukacji kulturalnej. W kraju, gdzie rządzi disco polo, to powinno być szczególnie ważne. Obraz telewizyjnej kultury nad Wisłą dopełniają kanał ARTE dostępny od niedawna w Polsce w wersji internetowej, a także kanały filmowe czy stacje lokalne. Zresztą, to pokazuje, jak ważne są także małe lokalne telewizje w aspekcie kultury, bliskie swoich społeczności. Ale o tym akurat naszych Czytelników nie trzeba szczególnie przekonywać.

W duchu nowych planów, w specjalnym raporcie sprawdzamy co słychać u najmłodszych nadawców naziemnego rynku TV. A dzieje się tam już wiele. O ile na sukces stacje jeszcze czekają, tyle już można zauważyć pierwsze zmiany w ramówkach, kadrach, a nawet pojawiają się nowi inwestorzy. Wszystko to pokazuje jak dzisiaj telewizja jest trudnym biznesem.

Zaglądamy też na rynek brokerów reklamy telewizyjnej. Po zniknięciu Atmediów, rynek podzielił się między kilku graczy kanałów tematycznych. Trochę uszczknąć konkurentom chce Telewizja Polska. Na razie brak euforii w branży, chociaż większość twierdzi, że dobrze by nowy gracz w tym segmencie trochę pozytywnie „namieszał”. Będzie to z korzyścią dla nadawców i reklamodawców. I pewnie też dla widzów.

W naszym numerze tradycyjnie znajdą Państwo także m.in. naszą sondę, wydarzenia ze świata telewizji i operatorów kablowych informacje. Mamy nadzieję, że okażą się pomocne w prowadzonych przez Państwa firmę przedsięwzięciach. Czego Państwu i sobie życzę.

Ewa Bryćko–Andruszczyszyn
Redaktor Naczelny

W numerze:

Internet wyrósł na wolności, ale dbajmy też o zasady uczciwej konkurencji
Rozmowa z Witoldem Kołodziejskim, Przewodniczącym Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji o bieżących działaniach KRRiT – str. 06

Pytanie numeru
Dlaczego stacje TV rzadko sięgają po vlogerów i YouTuberów?
Łukasz Więckowski, Wiktor Orzeł, Michał Brański, Barbara Bilińska, Łukasz Wołek, Anna Dziedzic, Grzegorz Wiejak – str. 08

W oczekiwaniu na sukces. Nowe stacje w Naziemnej Telewizji Cyfrowej
Walka o widzów dopiero się rozpoczęła
Ewa Michalska, Wojciech Pawlak, Ewa Lampart, Krzysztof Koczorowski – str. 12

Raport: Kanały kulturalne
Marysabelle Cote, Mateusz Matyszkowicz – str. 20

Raport: Zmiany na rynku
Odcinamy się od wiejskiego i rolniczego wizerunku stacji
Rozmowa z Michałem Winnickim o zmianach w kanale TVR – str. 24

Czy nowy gracz może namieszać na rynku?
Biuro Reklamy TVP wchodzi do gry
Wojciech Kowalczyk, Izabela Albrychiewicz, Bartosz Zientek, Mateusz Czaplicki – str. 30

Badanie: TVN z najciekawszą ofertą w sieci
TVN jak w poprzednim roku plasuje się na czele listy – str. 34

Serialowy zawrót głowy
Serialowy 2017 rok zapowiada się bardzo atrakcyjnie – str. 36

Co widać?
Informacje ze świata kablooperatorów – str. 40

Jedno pytanie
Co znajdzie się w programie kolejnej edycji Konferencji PIKE?
Jerzy Straszewski, Prezes PIKE  – str. 41

Badanie: Polsat, gole i miłości
Rok 2016 to czas sukcesów – str. 42

Konferencja HbbTV – str. 46

Faktograf
…czyli co w mediach piszczy – str. 47

 

Pobierz już dziś nasz miesięcznik w wersji elektronicznej (pdf) w cenie 9,90 zł. (w tym 8% VAT). Aby uzyskać dostęp do bieżącego numeru, kliknij przycisk „Kup teraz”.

Dodaj do koszyka

Formularz zamówienia

NazwaPrzelew
Dostęp do 2017 01-029.90 zł
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Możesz również zamówić wersję papierową kontaktując się z naszą redakcją (KONTAKT). Koszt magazynu w wersji tradycyjnej to 14,00 zł. (w tym 8% VAT).