„Polityka jest niemal tak samo ekscytująca jak wojna,
Tyle że bardziej niebezpieczna.
Na wojnie bowiem można być zabitym tylko raz,
A w polityce po wielokroć.”

Winston Churchill

 

Kochani Czytelnicy!
Kolejne miesiące roku 2016 stawiają nam wiele pytań o media – zarówno publiczne, jak i komercyjne, i ich przyszłość. Znaczenie słowa „misja” nabiera nowego kształtu, bo jak tu znaleźć kompromis między misją, a komercją. Niebezzasadna jest troska o kierunek rozwoju spółek i firm podczas rewolucji technologicznej. To trudne, bo żyjemy w czasach w których idealnie pasuje powiedzenie, że „jutro zaczyna się już dziś”.

W tym numerze postaramy się odpowiedzieć na kilka nurtujących branżę pytań. Nasz magazyn otwiera rozmowa z Maciejem Staneckim o nowym modelu telewizji publicznej. Nowy Wiceprezes TVP jest przekonany, że wszelka działalność Telewizji Polskiej powinna mieć wymiar misyjny. Jednocześnie nasz gość podkreśla, że telewizja publiczna potrzebuje stabilnego systemu finansowania. O misji mówi także nasz kolejny gość – Witold Graboś. Wiceprzewodniczący KRRiT podkreśla, „że programy misyjne nie powinny się ścigać z komercją, ale tylko w przypadku, gdy są od niej lepsze”.

Warto przeczytać pierwszą część cyklu o product placement. Nie tylko branża doskonale kojarzy pomarańczowy znak graficzny z ekranów telewizorów, który zwiastuje zjawisko lokowania produktów. Wraz z szukaniem nowych sposobów komunikacji reklamodawcy z rynkiem, product placement zyskuje na znaczeniu. Jednak jak pokazuje rzeczywistość, wiąże się z tym sporo problemów. O zawiłościach prawnych rozmawiamy z Barbarą Turowską, Dyrektor Departamentu Monitoringu w KRRiT. Druga część raportu – w następnym numerze.

Proces starzenia się naszego społeczeństwa jest faktem, ma to również duży wpływ na rynek medialny. W ostatnich miesiącach na rynku prasowym i radiowym  mamy prawdziwy wysyp informacji z nutką nostalgii. Pojawiają się propozycje dla starszych odbiorców. Zatem być może czas na podobne programy na rynku telewizyjnym? Stąd też nasze pytanie: czy warto zabiegać o widzów powyżej 49. roku życia? Ustalona lata temu tzw. grupa komercyjna (16–49) straciła już na znaczeniu, a nadawcy (np. TVP) próbują ją od kilku lat rozszerzyć. Do dyskusji na ten temat zaprosiliśmy ekspertów.

Wystartowała Salve TV, kanał ITV przeżył metamorfozę, a do startu przygotowuje się m.in. ZOOM TV.  Jerzy Straszewski, Prezes PIKE i jednocześnie współtwórca stacji zapowiada start kanału jesienią. Program nowej telewizji ma być skierowany do wszystkich grup wiekowych.

Portale horyzontalne coraz chętniej inwestują w klasyczne produkcje programów i ściągają do ich prowadzenia gwiazdy i najlepszych dziennikarzy. W Polsce pojawił się już oficjalnie Netflix. Komentatorzy na razie twierdzą, że serwis zaliczył falstart, ale stacje (zwłaszcza te filmowe) muszą się mieć na baczności. O tych projektach piszemy w „Tv liderze”.

Tradycyjnie na czas Konferencji przygotowaliśmy dla Państwa numer specjalny „Tv lidera”. Znajdziecie Państwo wiele informacji i wypowiedzi, które zapewne będą dla Was powodem głębszego zastanowienia. Tradycyjnie na wiosnę dokonaliśmy lekkiego liftingu naszego pisma. Idąc z duchem czasu, wyodrębniliśmy informacje ze świata kablooperatorów w nowym serwisie #CoWidać?, a także wprowadziliśmy rubrykę #wObiektywie w której będziemy prezentować życie branży uwiecznione na fotografiach. Zmieniliśmy również nazwy rubryk, które powinny Państwu ułatwić nawigację po gazecie.

Przed nami Konferencja PIKE 25–27.04.2016 w Jachrance, czeka nas ciekawy program wykładów, a też spotkania branży medialnej. Owocnych rozmów, wielu inspiracji i w dyskusjach, dużo życzliwości, uśmiechu i mile spędzonego czasu, życzę Wam i sobie.

Ewa Bryćko-Andruszczyszyn
Redaktor Naczelny

 

Pobierz już dziś nasz miesięcznik w wersji elektronicznej (pdf) w cenie 9,90 zł. (w tym 8% VAT). Aby uzyskać dostęp do bieżącego numeru, kliknij przycisk „Kup teraz”.

Dodaj do koszyka

Formularz zamówienia

NazwaPrzelew
Dostęp do 2016 4-59.90 zł
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Możesz również zamówić wersję papierową kontaktując się z naszą redakcją (KONTAKT). Koszt magazynu w wersji tradycyjnej to 14,00 zł. (w tym 8% VAT).