„Żaden żołnierz nie daje się wplątać
w sprawy doczesnego życia, aby się
podobać temu, który go do wojska powołał.

Bo nawet jeśli ktoś staje do zapasów
nie otrzymuje wieńca, jeżeli nie
walczy prawidłowo.”

Drugi list Św. Pawła do Tymoteusza
II Tym. 2, 4–5

 

Drodzy Czytelnicy!
Przed nami jeden z najciekawszych okresów w historii polskich mediów, głównie za sprawą wielu zapowiedzi i szykujących się zmian na rynku.

Po pierwsze znamy już wrześniowe wyniki jesiennej rywalizacji na rynku TV. Badania nie pozostawiają złudzeń – wciąż na rynku dominuje wielka czwórka – Polsat, TVN, TVP1 oraz TVP2, która jednak systematyczni traci. Z miesiąca na miesiąc zyskują kanały tematyczne. Nie jest to oczywiście dla nikogo zaskoczeniem, a jedynie stała tendencja od wielu miesięcy. Jednak wkrótce do rywalizacji o czas telewidzów wystartują nowe stacje – ZOOM TV, 8TV, Metro oraz Nowa TV, które zapowiadają aktywną walkę. Zatem rynek stanie się jeszcze bardziej konkurencyjny. Według ekspertów, aby utrzymać stację w Naziemnej Telewizji Cyfrowej, potrzeba min. 1 proc. udziału w rynku. A to jak pokazują badania z ostatnich miesięcy, rzecz niebywale trudna, nawet dla doświadczonych graczy medialnych. Badania prezentowane na naszych łamach, dowodzą też, że widzowie są bezlitośni jeśli za stacją nie idzie ciekawy kontent. O tym jak rynek zmieni się po wejściu tylu nowych nadawców przekonywać się będzie cała branża przez najbliższe miesiące i lata.

Po drugie, mamy już wybraną i działającą KRRiT. Przewodniczącym instytucji po kilku latach przerwy został Witold Kołodziejski. W specjalnym wywiadzie dla naszego magazynu pytamy Przewodniczącego, m.in. o najistotniejsze plany nowej Rady. Bo przecież przed KRRiT stoi wiele wyzwań związanych z nowymi technologiami, ale i nierozwiązane stare problemy pozostają dużym wyzwaniem dla Przewodniczącego i Członków Rady.

Po trzecie, telemetria. O badaniach powiedziano sporo, często przedstawiając opinii publicznej nie tylko nieprawdziwe, ale i strzępy informacji na ten temat. „Tv Lider” pokazuje jak organizowane są takie badania, a także jak na innych rynkach dane telewizyjne i internetowe coraz częściej tworzą jeden ekosystem. Prezentujemy przykład rynku tureckiego, a sam temat telemetrii przewija się wielokrotnie w naszych wywiadach.

Po czwarte, takiego ruchu transferowego na rynku pracowników TV dawno nie mieliśmy. Po wielu zmianach, głównie w TVP, okazało się, że większość gwiazd odnalazło się w nowych projektach, zarówno telewizyjnych jak i internetowych. Na łamach „TV Lidera” prezentujemy najciekawsze transfery ostatnich miesięcy, a przy okazji poświęcamy sporo miejsca kontentowi video w serwisach internetowych. Już spokojnie można mówić, że sieć też potrafi produkować kontent premium, który stanowi realną konkurencję dla programów produkowanych przez stacje telewizyjne.

Wszystko to pokazuje jak dynamiczny jest rynek mediów i że czeka nas wiele zmian, często zupełnie nieprzewidywalnych.

Sport oraz duże wydarzenia sportowe transmitowane w tym roku na ekranach zawsze przyciągają miliony telewidzów. W raporcie specjalnym „Tv Lidera” dotyczącym kanałów sportowych wypowiadają się najbardziej znani profesjonaliści tej dziedziny jak: Włodzimierz Szaranowicz (TVP Sport), Piotr Pytel (Polsat Sport), Krzysztof Świergiel (Eleven Sports Network), Adam Widomski (Eurosport), Joanna Stępniewska (SportKlub) oraz Michał Jarocki (NC+). Sport, ten wyczynowy i amatorski, jest nieocenionym elementem rozwoju człowieka, nie tylko fizycznego, ale i jego charakteru. Mówi się: „wychowanie poprzez sport”, bo uczy on punktualności, odwagi, konsekwentnego dążenia do samodoskonalenia się, zwycięstwa, umiejętności akceptacji przegranej i wygranej, pokory oraz dyscypliny. W wyniku wysiłku fizycznego wytwarzana w mózgu jest endorfina – hormon szczęścia, odpowiedzialny za optymistyczne i przyjazne postrzeganie życia i świata. Co nam Polakom w obecnych czasach jest bardzo potrzebne.

Łezka w oku zakręci się niejednemu za sprawą artykułu o powrotach znanych programów i seriali sprzed lat, ale w nowym opakowaniu. Ten pomysł nie dotyczy tylko polskiego rynku, ale zwłaszcza serialowo, bardzo modny i popularny jest w USA. Czy to się opłaciło? Odpowiedź znajdziecie Państwo w artykule TV Sentymenty.

A przed nami wiele branżowych konferencji, 43 Międzynarodowa Konferencja i Wystawa PIKE w Łodzi, Kongres Telewizji Światłowodowej w Gdańsku oraz XIX Konferencja KIKE w Jachrance. Jak zwykle czeka nas wiele ciekawych tematów i spotkań, które wzbogacają naszą branżę o nowe pomysły i rozwiązania problemów, które niejednokrotnie spędzają nam sen z powiek. Miło będzie spotkać się w sympatycznej i pełnej życzliwości atmosferze. Czego Wam i sobie życzę.

Ewa Bryćko-Andruszczyszyn
Redaktor Naczelny

 

Pobierz już dziś nasz miesięcznik w wersji elektronicznej (pdf) w cenie 9,90 zł. (w tym 8% VAT). Aby uzyskać dostęp do bieżącego numeru, kliknij przycisk „Kup teraz”.

Dodaj do koszyka

Formularz zamówienia

NazwaPrzelew
Dostęp do 2016 109.90 zł
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Możesz również zamówić wersję papierową kontaktując się z naszą redakcją (KONTAKT). Koszt magazynu w wersji tradycyjnej to 14,00 zł. (w tym 8% VAT).