„Życie toczy się z zawrotną prędkością,
w kilka sekund można z raju przenieść się do piekła.”

Paulo Coelho, „Życie myśli zebrane”

 

Kochani Czytelnicy!
Dwa ostatnie miesiące to wyjątkowo gorący czas na rynku medialnym w naszym kraju. Tak wiele zmian w tak krótkim czasie dawno się nie dokonało. Nie ulega wątpliwości, że jesteśmy świadkami historycznych przeobrażeń zarówno w mediach publicznych czy na rynku VOD, które odbiją się echem na całej branży.

Coś się kończy, a coś zaczyna… „Zrobię wszystko żeby przywrócić telewizji publicznej jej pozycję, jej siłę, jej znaczenie i misję” – zadeklarował na początku stycznia br. Jacek Kurski, nowy szef TVP. W efekcie przyjęcia tzw. małej ustawy medialnej, w mediach publicznych zmieniło się w przeciągu ostatnich dwóch miesięcy niemal wszystko. To jednak nie koniec zmian, ale w zasadzie początek. Finałem całego procesu ma być nowa ustawa medialna, która powinna zostać uchwalona do końca czerwca. Według zapowiedzi rządzących, nowa ustawa nie będzie zmieniać limitów reklamowych dla mediów publicznych, a opłata na ich rzecz będzie pobierana z rachunkiem za prąd.  „W zamian na nową składkę widz dostanie naprawdę dobre media” – zadeklarował na łamach „Rzeczpospolitej” Krzysztof Czabański, wiceminister kultury odpowiedzialny za przygotowanie ustawy o mediach narodowych.

Przez ostatnie lata na łamach „Tv Lidera” wielokrotnie poruszaliśmy kwestię mediów publicznych, jej misyjności i stabilności finansowej. Mimo licznych deklaracji, nikt obietnic nie spełniał, a od 1989 r. większość polityków myślała o mediach publicznych tylko w kwestii „politycznego łupu”. Czy tym razem będzie inaczej?

Na łamach naszego magazynu żegna się z Czytelnikami Jan Dworak w roli szefa Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji. Specjalnie dla nas dokonał bilansu kadencji, a także ocenił dokonujące się zmiany na rynku mediów, zarówno tych publicznych jak i komercyjnych. A czas „sześciolatki” był okresem nieustających przeobrażeń na rynku z udanym procesem cyfryzacji telewizji na czele.

Nie wszystko w mediach przychodzi łatwo i bez potknięć. O udanym wejściu na polski rynek nie może powiedzieć serwis Netflix, który jeszcze do niedawna spędzał sen z powiek naszym nadawcom i operatorom TV. Oferta kontentowa i cenowa rozczarowała internautów, którzy na forach nie zostawili suchej nitki. Zapewne w dłuższej perspektywie serwis zawalczy o polskich widzów i całkiem możliwe, że z sukcesem.

Brak euforii przy starcie Netflixa, nie oznacza, że proces przemian w telewizji stanął w miejscu. Widać to w wynikach Projektu Cyfrowizja II, badania agencji mediowej MEC. 15 proc. widzów NTC rozważa możliwość zakupu dostępu do płatnej TV, ale dwa razy większy odsetek widzów płatnej telewizji myśli o  porzuceniu takiej oferty. Zainspirowani wynikami badania, w naszej sondzie postanowiliśmy zapytać nadawców i operatorów, o przyszłość płatnej TV na naszym rynku. Nasi rozmówcy przekonują, że płatna telewizja ma się całkiem nieźle, ale nie oznacza to, że nie będzie musiała powalczyć o widzów. Zwłaszcza, że konkurencji choćby w postaci serwisów VOD przybywa.

Po filmowym raporcie, przyszedł czas na szeroko rozumiany lifestyle. Na polskim rynku widz ma do wyboru kilkanaście stacji z tego segmentu, i będzie to oferta, która stale będzie się rozwijała. Obecnie stacje lifestylowe oferta skupiają się na kuchni, wykończeniu wnętrz, motoryzacji, urodzie, podróżach… Klucz do osiągnięcia sukcesu jest stosunkowo prosty: idealnie trzeba się wpasować w potrzeby widza. Trudne, ale możliwe.

Czas szybko płynie, a „życie toczy się z zawrotną prędkością” niedawno spotkaliśmy się na Konferencji PIKE w Krakowie, a za chwilę czeka nas Jachranka 25–27 kwietnia 2016. Organizatorzy Konferencji przygotowali bardzo ciekawe wystąpienia, zaproszeni zostali Członkowie Rządu, łącznie z Prezydentem i nowe władze TVP. Na pewno dyskusje będą ciekawe i  pouczające. A atmosfera jak zawsze będzie przyjaciela i miła. A „Tv Lider” w swoim wyjątkowym wydaniu z pewnością usatysfakcjonuje naszych Czytelników.

Czego Wam i sobie życzę.

Ewa Bryćko-Andruszczyszyn
Redaktor Naczelna

 

Pobierz już dziś nasz miesięcznik w wersji elektronicznej (pdf) w cenie 9,90 zł. (w tym 8% VAT). Aby uzyskać dostęp do bieżącego numeru, kliknij przycisk „Kup teraz”.

Dodaj do koszyka

Formularz zamówienia

NazwaPrzelew
Dostęp do 2016 1-39.90 zł
Anuluj
Better Pay - System sprzedaży dla WordPress!

Możesz również zamówić wersję papierową kontaktując się z naszą redakcją (KONTAKT). Koszt magazynu w wersji tradycyjnej to 14,00 zł. (w tym 8% VAT).